2024 - Vol.1
Парадигмален преход в общата икономическа теория (за условията на България)
Парадигмален преход в общата икономическа теория (за условията на България)
Автор: Васил Тодоров
A Paradigmatic Transition in the General Economic Theory (for the Conditions of Bulgaria)
Vasil Todorov
Резюме
От критиките и дискусиите, продължаващи десетилетия, и от съотнасянето на теорията към реалността следва извод: неолибералната неокласика се разминава с реалността, неадекватна е спрямо нея. Това се осъзнава във все по-висока степен и то не само в академичните среди, а и извън тях, и като резултат – налице е мащабна загуба на доверие в неолибералната неокласика и в качествата й на теория за реалната икономика. В този контекст: необходим е парадигмален преход в общата икономическа теория, който да ограничи или да преодолее доминацията на неолибералната неокласическа теория. Преходът започва. Той е по-слабо изразен в англосаксонския свят (САЩ, Великобритания) и по-осезаемо в Континентална Европа (в Германия, Франция, Русия, Австрия). Ключовата дума в него е „плурализъм“: замяна на монополната доминация на една теория (неолибералната неокласика) с плуралистичен набор от знания (в който ще участва също и неокласиката).
Abstract
From the criticisms and discussions lasting decades, and from the correlation of the theory with the reality, a conclusion follows: the neoliberal neoclassical is at variance with the reality, it is inadequate to it. This is increasingly being realized, not only in academia, but also outside of it, and as a result, there is a large-scale loss of confidence in neoliberal neoclassicism and its qualities as a theory for the real economy. In this context, it is necessary to make a paradigm shift in general economic theory, to a new paradigm that will limit or overcome the dominance of the neoliberal neoclassical paradigm. The transition begins. It is less pronounced in the Anglo-Saxon world (USA, Great Britain) and more noticeable in Continental Europe (in Germany, France, Russia, Austria). The key word in it is „pluralism“: replacing the monopolistic dominance of one theory (neoliberal neoclassicism) with a pluralistic body of knowledge (in which neoclassicism will also participate).
JEL: B50
Ключови думи
парадигма, paradigm, обща икономическа теория, парадигмален преход, неолиберална неокласика, paradigmatic transition, neoliberal neoclassics, general economic theory
Състояние и потребности от дигитални умения на заетите лица в сектор 65 „Застраховане, презастраховане и допълнително пенсионно осигуряване“ на Българската икономика
Състояние и потребности от дигитални умения на заетите лица в сектор 65 „Застраховане, презастраховане и допълнително пенсионно осигуряване“ на Българската икономика
Автор: Тодор Тодоров
Condition and Needs of Employed Persons’ Digital Skills in Sector 65 “Insurance, Reinsurance and Supplementary Pension Funding” of the Bulgarian Economy
Todor Todorov
Резюме
Целта на настоящата студия е да подложи на анализ и да идентифицира потребностите от развитие на дигиталните умения, които са необходими за заетите лица в сектор 65 „Застраховане, презастраховане и допълнително пенсионно осигуряване“ на българската икономика, с оглед еволюцията на цифровите технологии. Направен е преглед на състоянието на сектора в България и са очертани очакванията за неговото развитие, в контекста на дигитализацията. Идентифицирани са настоящите и очакваните бъдещи потребности от дигитални умения и свързаните с тях дефицити на професии и длъжности на секторно равнище. Сериозен акцент е поставен върху стратегическите приоритети, свързани с дигитализацията на изследвания сектор. Очертани са секторните стратегии за управление на дефицитите на професии и длъжности, изискващи дигитални умения. Обърнато е внимание на ролята на професионалното образование и обучение за повишаване на дигиталните умения на работната сила, както и на ресурсната обезпеченост на процеса на дигитализация в изследвания сектор. На анализ са подложени силните и слабите страни, във връзка със състоянието на дигиталните умения, както и възможностите и заплахите, свързани с потребностите от развитие на тези умения в сектора. Формулирани са изводи и препоръки по отношение на нормативната уредба и системите на образование и обучение, с оглед обезпечаване на търсените дигитални умения в изследвания сектор.
Abstract
The study aims to analyse and identify the needs for the development of digital skills necessary for the employed persons in sector 65 “Insurance, reinsurance and supplementary pension funding” of the Bulgarian economy, in view of the evolution of digital technologies. An overview of the state of the sector in Bulgaria is made and the expectations for its development, in the context of digitalisation, is outlined. Current and expected future digital skills needs and related occupation shortages at sectoral level are identified. A serious emphasis is placed on the strategic priorities related to the digitisation of the studied sector. Sectoral strategies for addressing shortages in occupations requiring digital skills are outlined. Attention is paid to the role of vocational education and training in improving the digital skills of the workforce, as well as to the resource provision of the digitisation process in the studied sector. The strengths and weaknesses in relation to the state of digital skills, as well as the opportunities and threats related to the development needs of these skills in the sector, is analysed. Conclusions and recommendations are formulated regarding the regulatory framework and education and training systems, with a view to providing the required digital skills in the studied sector.
JEL: J24
Ключови думи
Човешки ресурси, Застраховане, дигитални умения, digital skills, human resources, презастраховане, допълнително пенсионно осигуряване, insurance, reinsurance, supplementary pension funding
Приложение на DigComp за тестване и оценка на дигиталните умения
Приложение на DigComp за тестване и оценка на дигиталните умения
Автор: Ирина Данаилова
The implementation of DigComp (European Digital Skills Framework) for digital competence assessment and evaluation
Irina Danailova
Резюме
Развиващите се дигитални технологии пораждат необходимост от нови дигитални умения и е важно заинтересованите лица да разполагат с инструмент, който да дава възможност за адаптивност и бърза реакция. Спецификата на европейския пазар предполага единен подход и затова Европейската комисия инициира и подпомага създаването на Европейска рамка за дигитални умения (DigComp). Основна цел на настоящата научна студия е да се представят накратко резултатите от апробирана методология за тестване на текущите дигитални умения на заетите лица (според рамката DigComp 2.1), като по този начин се демонстрира приложението й. Методологията обхваща 14 сектора, но поради ограниченията за обем, вниманието ще бъде фокусирано само върху един от тестваните сектори.
Abstract
Digitalisation challenges the need for new digital skills and it is important that both employers and employees have a tool that facilitates adaptability and quick response. The specificity of the European market implies a unified approach and therefore the European Commission initiated and supports the development of the European Framework for Digital Skills (DigComp). The aim of presented scientific study is to describe practical aspects and results of methodology (according to DigComp) for testing of employers` digital skills and to suggest ways that it can be incorporated.
JEL: A2, J0, I0
Ключови думи
дигитални умения, digital skills, тестване на дигиталните умения, digital skills testing, DigComp